Brandsignatur

Visuelle brandsignaturer er et nyt og mere præcist udtryk for de synsmæssige kendetegn, der symbolsk manifesterer et brands kommercielle aftryk.

Hvor signaturen oprindeligt er en underskrift, bliver signaturbetegnelsen i dag anvendt som en metafor og udtryk for et brands implicitte kendetegn – sideløbende med andre flygtige begreber som DNA og identitet. De mest vellykkede og interessante visuelle brandsignaturer, er dem der skaber en subtil og underforstået brandgenkendelse, helt uden anvendelse af firma- og brandnavn – men man skal kende brandets tegn for at aflæse signaturen, der kan være som en magisk underskrift med usynligt blæk.

Med mit Speciale (Master thesis), som for kort tid siden gav mit titlen Master of Arts i Designstudier, introducerer jeg brandsignaturen som begreb for fænomenet, hvor et brand er genkendeligt gennem én eller flere af de fem sanser. I specialets analyser retter jeg fokus på visuelle signaturer, hvortil jeg introducerer en ny analysemodel, der fungerer som analytisk ramme for ni analysecases, som indfanger at de visuelle brandsignaturer kan opstå som følge af en bevidst brandstrategi, men at den også kan opstå tilfældigt eller gennem en designers personlige stil.

At signaturbegrebet i dag anvendes som en metafor for et brands visuelle udtrykt, kan eksempelvis opleves i en omtale af arkitektoniske bygningsværker, der har en reminiscens af bjerge: “Nye prestigebyggerier udformet som bjerge skyder op flere steder i Danmark. Bjarke Ingels og arkitektfirmaet BIG står bag adskillige projekter med den signatur, bl.a. i Ørestaden i København, og der bliver nærmest konkurreret om at bygge den mest himmelstræbende og futuristiske etageejendom”.

En brandsignatur kan også være en integreret del af det strategiske design, som kan skabe en øjeblikkelig brandgenkendelse, hvilket er tilfældet med lågehængslerne fra køkkenfirmaet Kolon, der i magasinet Bo Bedre beskrives med ordene: “Kolon Total Inventar, står bag køkkenet, hvor virksomhedens signifikante hængsler med kolonsignatur er fremtrædende på lågerne”.

Signaturbetegnelsen er også blevet en indforstået formulering i design- og modeverdenen, hvilket man kunne opleve til årets Oscaruddeling, hvor designer Jesper Høvring og modeskribent Uffe Buchard kommenterede filmstjernernes kjoler, efterhånden som de ankom på den røde løber. Jesper Høvring kommenter Penelope Cruz’ Chanel kjole med, at den havde “… en tydelig Chanel signatur, med dens sorte satin og perlerne om livet”. Uffe Buchard supplerede Høvring med, at modehuset Chanel har “… disse tydelige DNA-ting”.

Også tilbage i tid kan brandsignaturerne lokaliseres i kunsten, som fx. temaer i de kunstneriske motiver, hvilket man kan læse i en anmeldelse af udstillingen ‘Forført af farver. Pasteller fra Anna Ancher til P.S. Krøyer’: “På væggen bag hende ser man, hvad der nærmest må betragtes som Anna Anchers fornemmeste signatur: aftegningerne af sollys, som bryder igennem et sprosset vindue”.

Med denne introduktion til brandsignaturer starter jeg en artikelserie, hvor jeg trækker min designviden ud af det akademiske og komplekse format, for at formidle resultaterne af min forskning til design- og reklamebranchen – og i det hele taget til alle, der også interesserer sig for brands, design, branding og brandsignaturer.

© 2020, Anne Louise Stargate. LinkedIn

Illustration: 1: “Bjerge”, som en arkitektonisk signatur. Isbjerget på Aarhus Havn, CEBRA og JDS Architects mv., 2013. 2: En signatur i form af Kolons hængsel fra Kolon Total Inventar.