Stine Goyas brandsignatur

Stine Goyas brandsignatur

De mest vellykkede og interessante visuelle brandsignaturer, er dem der skaber en subtil og underforstået brandgenkendelse, helt uden anvendelse af firma- og brandnavn.

Dette er anden del i artikelserien om brandsignaturer, hvor jeg trækker min designviden ud af det akademiske format, for at formidle resultaterne af min forskning til alle der er interesserede i brands, design, branding og brandsignaturer. Denne gang har jeg udvalgt brandsignaturen for modebrandet Stine Goya.

Stine Goya

Stine Goyas kendetegn omtales ofte som pastelfarver, guld og kunstneriske prints. Men eftersom nuancerne og illustrationerne varierer, ser jeg ikke dette som brandets stærkeste signatur. Jeg vil i stedet for fremhæve et særligt billedlogo, der har en subtil reference til Stina Goya brandet.

Brandets egentlige og ordinære logo består af en logotype, der oftest optræder alene, men Stine Goya anvender også et dråbeformet billedlogo (icotype), der fungerer som et femte element og symbol på brandet. Gennem sæsonerne optræder symbolet i fine doseringer, men det kan spores helt tilbage til Stine Goyas efterårs/vinterkollektion i 2008, hvor dette ‘spejllogo’ startede som et vedhæng i en halskæde.

I dag fungerer symbolet mest alene eller på afstand fra Stine Goyas logotype, ligesom det er tilfældet på brandets nuværende website, hvor symbolet er placeret i bunden som et afsenderlogo. Symbolet kan også lokaliseres i udstandset form på hangtags og det optræder også integreret i det formmæssige design af accessories som øreringe og hårspænder.

© 2020, Anne Louise Stargate. LinkedIn

I Specialet ‘Visuelle Brandsignaturer’, introducerer jeg ‘brandsignaturen’ som begreb for fænomenet, hvor et brand er genkendeligt gennem én eller flere af de fem sanser. I specialets analyser retter jeg fokus på visuelle signaturer, hvortil jeg introducerer en ny analysemodel, der fungerer som analytisk ramme for ni analysecases, som indfanger at visuelle brandsignaturer kan opstå som følge af en bevidst brandstrategi, men at de også kan opstå tilfældigt eller gennem en designers personlige stil.

Illustration: 1: Stine Goya hangtag. 2: Symbolet nederst på Stine Goyas website i 2020: www.stinegoya.com