Influencer marketing
Influencers er begrebet for den markedsføringsmæssigt satsning, hvor virksomhederne enten selv ‘hyrer’ en influencer til at reklamere for deres produkter på sociale medier – eller engagerer sig med deciderede influencerbureauer, som herefter står for kampagnestyring og influencerkontakt.
Der eksisterer en løbende debat om influencers troværdighed, som er udgangspunktet for denne undersøgelse. Formålet var at undersøge om det eksisterede et troværdighedsproblem – og om det var muligt at løse ‘problemet’ med design. Fokus var på den sociale situation, hvor en informanten møder opslag fra en influencer på Instagram. Jeg fandt frem til tesen, at ikke alle opfatter influencers som troværdige, så det var mit sigte at finde metoder til at undersøge, hvad der virker troværdigt på Instagram – og om der eksisterede et problem, der kunne løses med design.
Projektdesignet kom til at bestå af følgende elementer:
• To influencer seminarer
• Et dokumentstudie
• Interview med repræsentant fra influencerbureau
• Deltagerobservation
• Interviews
• Participatory design / Design game
Læs artiklen på Stargates blog.