Skip to main content

Fremtidens branding vil i stigende grad inkludere duftpåvirkning og inddragelse af alle vores sanser i en femdimensionel sansepåvirkning, der bliver en naturlig del af det samlede corporate identity. Fremtidens markedsføringen har en videnskabelig tilgang. 

En oplevelsesorienteret indretning og et gennemført koncept har stigende betydning, når man skal tiltrække kunder og differentiere sig fra konkurrenterne – i måske et stagnerende marked. Købsbeslutningerne træffes i stigende grad ved Point-of-Sale og beslutningsprocessen påvirkes som minimum visuelt (endimensionelt). Forbrugeren påvirkes over alt af audio-visuelle indtryk og han lider dagligt under information overload, som udløser en “blindness” og en mental automatisk frasortering, der nedsætter hans modtagelighed for syns- og lydpåvirkning.

Duft marketing

Vores sindsstemning forbedres med 40%, når vi udsættes for en behagelig duft. Med sensory branding indrages lugtesansen som den 3. sans, der skaber et emotionelt bånd til kunden. Duftbranding åbner for følelserne og supplerer de audio-visuelle indtryk, da stimuleringen forstærkes ved tilføjelse af en ekstra sans. Men for at nå fremtidens forbruger, må man sammensætte det rette unikke mix af sansepåvirkningen i sin helhed.

Vi har frem sanser: Synssans, følesans. lugtesans, smagssans og høresans. Hvor mange dimensioner har din branding?

Shopping

Dufte understøtter et butikskoncept og den samlede identitet. En behagelig duft giver en positiv stemning, velvære og lyst til at et længere ophold i butikken. Duft kan også med fordel anvendes i en konkret salgssituation eller ved lancering af et nyt produkt, og duftpåvirkningen kan øge salget betragteligt.

Hotel og restauration

Fra det øjeblik gæsten ankommer indbydes han med en behagelig signaturduft. Stedets sjæl bliver et med duften, som er med til at sætte et varigt indtryk på oplevelsen. At gæsten kan købe hotellets signaturduft med hjem, forstærker yderligere båndet mellem sted og kunde. Hjemme tænder signaturduften for de gode minder om en dejlig ferie og giver gæsten lyst til at vende tilbage. Når man kender duften bliver det næste besøg bliver ligesom at vende hjem.

Wellness

Wellness industrien har mulighed for at kombinere alle 5 sanser. Smuk indretning behager synssansen. Følesansen pirres med spa- og wellness. For hørelsen er der afslappende musik. Smagssansen tilfredsstilles med god mad og lugtesansen beroliger følelserne.

Events og messer

Dufte kan tiltrækker og understøtte produkt, tema og indretning og medvirke til at de besøgende får en positiv følelse – og bliver lidt længere.

Showroom

Dufte som får de besøgende til at føle sig velkomne, de kan blive enten afslappede eller opkvikkede.

Klinik

På en privatklinik kan duftpåvirkningen understrege det eksklusive touch, fjerne fokus fra medicinske lugte og berolige patienten.

Udvikling af signatur duft

Duftbranding er meget mere end at sprede en behagelig duft. Det er kunsten at tage en virksomheds brand, marketing budskaber, målgruppe og matche disse med en duft, som forstærker disse branding aspekter. Duften skal være eet med firmaets sjæl og identitet og fungere i samspil med design af indretning og visuel identitet. Duften bliver eet med brandet og differentiere brand og virksomhed fra konkurrenterne. Hvilken duft sammensætning vil understøtte dit brand? Signaturduften er den rette sammensætning af blomster dufte, orientalske krydrede dufte, frugtig dufte samt grønne og friske dufte.


© September 2012, Anne Louise Stargate