Gode råd før design at et nyt logo
Når man skal have designet et nyt logodesign, har man ofte brug for nogle virkelige gode råd. Man leder efter eksempler på gode logoer, for hvordan skal logoet se ud? Hvilken stil passer til virksomheden? Skal man redesigne det gamle logo – eller få designet et helt nyt logo?
Den hurtige løsning er at gå direkte til den visuelle udformning. Men stop lige her, for når først logoet er designet og implementeret i markedsføringsmateriale, brochurer, annoncering, på facaden mv, ja, så er det først en vanskelig proces at få ændret på logoet.
Det er faktisk ikke det vanskeligste, for når logoet er implementeret, vil det være grundstenen i virksomhedens identitet og det centrale symbol, som identificerer virksomheden overfor sine kunder.
Dele af den hidtidige markedsføring og opnåede brandingeffekt vil blive udfordret. Noget går tabt og man må starte forfra, fordi man implementerede “et forkert” logo design for år tilbage.
I mange tilfælde må man – i stedet for et nyt design – være nødt til at redesigne det gamle logo og bibeholde noget af den gamle grafiske identitet, for at signalere at virksomheden ikke ændrer sig på væsentlige parametre, men blot moderniserer sit grafiske udtryk. Selv et godt logo kan komme til at virke en smule forældet efter en lang årrække. De gode logo kan få brug for et nænsomt redesign, så virksomheden signalerer at den følger med tiden. Under alle omstændigheder vil ændringer i logoet skulle følges op med en marketingkampagne i større eller mindre skala.
Når man overvejer et nyt logo design er der nogle væsentlige opmærksomhedspunkter som jeg vil anbefale at man reflekterer over, inden man starter en designproces med et designbureau / en grafisk designer / et reklamebureau:
1. Branche
2. Produkt
3. Konkurrencesituation
4. Historie
5. Strategi
6. Identitet
7. Form & Funktion
8. Symbolik
9. Emotioner
10. Stil
Som jeg nævnte før, så starter den hurtige løsning direkte i designdelen. I virkeligheden kan man hurtigt få lavet et logodesign. Man kan slå en krusedulle og skrive et firmanavn nedenunder. Så er den ged barberet – men det er ikke, hvad jeg som professionel vil anbefale.
Den mest succesfulde fremgangsmåde er at indgå en strategisk samtale med designeren, fortælle om virksomhedens situation i relation til branche, produkt, konkurrencesituation, historie, den fremtidige strategi og evt. tanker omkring designstil.
Transformeringen af disse strategiske punkter fungerer som inspiration til designerens indlevelsesevne og fornemmelse for formsprog, symbolik, emotioner og stilen. Alt det der tilsammen skaber det visuelle udtryk i logodesignet og den visuelle identitet.
Min erfaring viser, at denne fremgangsmåde har den størst mulige succesrate, for et logodesign der holder i fremtiden.
© April 2016, Anne Louise Stargate