Snapchat Marketing

Private billeder

Tendensen er et øget fokus på at beskytte privatlivet på de sociale medier. Snapchat er den nye populære sociale app, der gør det muligt at tage fotos, optage videoer, tilføje tekst og tegninger og derefter sende øjebliksbillederne (snaps) til venner – som herefter har få sekunder til at opleve den tilsendte snap – inden den selvdestruerer.

Da de friske øjebliksbilleder forsvinder igen hos modtageren, giver det en tryghed og vished om, at det sendte ikke kan gemmes og evt. misbruges på et senere tidspunkt. Ud over at værne om privatlivet, er appens store popularitet også et udtryk for at folk, som ellers tidligere har holdt sig tilbage fra at dele personlige billeder, nu er blevet mere tilbøjelige til at dele.

Flawsome Marketing

Snapchat opdateringerne behøve ikke være perfekte, som tendensen er på de øvrige sociale platforme. Med Snapchat er indholdet blot et øjebliksbillede der hurtigt slettes igen. Markedsføring med Snapchat bør overvejes i enhver marketingafdeling som et friskt, real-time, uperfekt og ungdommeligt pust i øjenhøjde med de unge. Vi kender tendensen med det uperfekte fra flawsome trenden fra 2012 – de unge elsker stadigvæk at se deres ynglingsbrands med et menneskeligt ansigt.

Det er Cool

Cool brands går til Snapchat. Den nye app er populær hos studerende og markedsføring på det nye medie vil ske i øjenhøjde med de unge. Snapchat er den nye revolution af en social hybrid app og skal ses som et nyt værktøj til markedsføring på de sociale medier – ikke en erstatning.

Som brand må man motivere sit publikum til at følge med på Snapchat og eksperimentere med nye måder at fange deres interesse, som f.eks at tilbyde mobile kuponer, sneak peak på nyheder, smugkig bag kulisserne og i det hele taget deling af hemmeligheder kun på Snapchat.

En ny reklame platform

Snapchat introducerer en ny direkte vej ind forbi forbrugerens reklame-parader, med mulighed for at skabe drømmescenariet, hvor folk ligefrem ønsker at interagere med brandet og klikker ind på det for at følge med – i modsætning til de mere traditionelle online/offline reklame platforme, hvor det er marketingafdelingen der jagter forbrugeren.

 

»Snapchat

 

© Maj 2014, Anne Louise Stargate