QR-koder

QR Codes har for længst vundet udbredelse, men der er ny teknologi på vej. I denne artikel zoomer vi ind på trenden.

QR koder (Quick Response codes) er todimensionelle stregkoder, der blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. “QR” er et akronym for quick response (hurtigt svar), hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR koder nemme og hurtige at aflæse. Den oprindelige idé bag stregkoderne var, at de skulle bruges i bil produktion, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med disse stregkoder, så robotter m.v. automatisk kunne genkende dem.

Amazons nyindkøbte robotter finder vej på lageret via QR codes: » Amazone robotter

 

Gode QR eksempler

Tesco Supermarked i Sydkorea, som skiftede navn til Home Plus, var det næststørste supermarked i Korea efter Supermarkedet E-mart. Udfordringen var at blive nummer et uden af udbygge antallet af supermarkedet. Den geniale løsning var at lade supermarkedet komme ud til folket, ved at oprette virtuelle supermarkeder i Subway stationerne. Hver vare har en QR kode som scannes for varebestilling på en shoppingvæg – og herefter leveres varen på kundens adresse.

Ventetid i metroen forvandles således til shoppingtid for de travle koreanske pendlere. Homeplus er blevet nr. 1 i online salg og meget tæt på førstepladsen som det største supermarked. Når folk ikke kan komme i butikken, så lad butikken komme til folket.

 

supermarked

»Tesco Home Plus Virtual Store

Mad på Farten: En dansk pendant kan vi kalde S-togenes samarbejde med supermarkedet nemlig.com og Meyers Madhus: Mad på Farten

 

Opdatering 14. maj 2012:

SuperBest: SuperBest lancerer en QR-code kampagne inspireret af Tesco Supermarkeds succes med QR-shopping, som muliggør indkøb af købmandsvarer via mobiltelefonen, mens pendlere alligevel står og venter på toget.

I første omgang opsættes outdoor shopping postere med QR-codes på enkelte Københavnske Metro-stationer.

 

Kendt er også McDonald’s Coinoffer-kampagne:

coinoffer

» Coinoffer video

Bestil mad fra biografsædet: QkR (Quicker) er udviklet af Mastercard til biografkæden Hoyts og Commonwealth Bank i Australien. Biografgængere scanner med QkR app’en en QR kode, som er placeret på deres armlæn. Herefter vælger de deres varer og bekræfter ordren. Den bestilte mad og drikke leveres direkte til deres biografsæde.

 

Dårlige QR eksempler

Det var ikke smart af benzinselskabet, der implementerede en QR kode på benzinstanderen, når det nu er ulovligt at anvende sin mobiltelefon ved tankning. Oglastbiler, der kører rundt med QR koder på bagsmækken er heller ikke velplaceret.

Nytteløst er det hvor virksomheder placerer QR koder på deres reklamer i underjordiske Metro- og Subwaystationer, hvor der ikke er mobil-dækning.

Gennemtænkt placering af deres QR koder havde flyselskabet Continental heller ikke, da de i 2011 havde QR koder i deres flymagasiner til trods for, at passagererne både blev bedt om at slukke deres telefoner og i øvrigt ikke havde adgang til internettet i 10 kilometers højde. Og billedet nedenfor viser en QR kode placeret på en høj bygning i et meget befærdet vejkryds i Taipei. Bemærk tælleren som afslører, at kun to personer har scannet koden.

 

qr_code_taipei

Hvis du vil more dig med flere dårlige eksempler på placering af QR koder, så se:
» wtfqrcodes.com

NFC afløser QR

QR kodernes afløser er Near Field Communication (NFC), men denne teknologi ligger måske lidt ude i fremtiden, før vi kan bruge den i Danmark. Dog går der rygter om, at iPhone 5, der forventes til sommeren 2012, vil have indbygget NFC.

QR koder er en responsmekanisme ligesom sms, mens NFC er en induktiv tjeneste, der anvendes på en helt anden måde. I asien benyttes NFC teknologien allerede i mobiltelefoner og den understøtter bl.a. køb af billetter, betalinger i butikker og forskellige individuelle services og konfigurationer.

Med NFC skal man ikke bruge kameraet på telefonen, men blot røre ved eller være i nærheden af en anden NFC terminal. Man kan f.eks. bruge telefonen som betalingsmiddel i offentlig transport, som de gør i Asien, eller man kan blidt føre sin telefon henover en annonce i et magasin og hente information på denne måde.

Google Goggle

Google Goggles (Mobile Visual Search) er en Android app som bruger billede genkendelses teknologi til at genkende objekter og returnere relevante søgeresultater. Googles er under stadig udvikling men kan allerede nu identificerer produkter, berømte vartegn, butiksfacader, kunst og populære billeder som findes online. Og Goggles kan desuden oversætte ord på engelsk, fransk, italiensk, tysk, spansk, portugisisk og russisk.

near_field_communication

» Google Goggle video

Moosejaw XRAY scanner

Moosejaw XRAY, en scanner app til iPhone og iPad, er en ny måde at browse kataloger ved at holde telefonen over modelbilledet og med “røntgenbrillerne på” f.eks se fotomodellerne i deres undertøj. En ny måde at præsentere sit online webkatalog med webshop salg.

 

moosejaw

» Moosejaw XRAY katalog

 

© Marts 2012, Anne Louise Stargate

Pinterest
Next Post