Det levende logo

By 1. december 2009Design, Innovation, Kommunikation

Det statiske logo som vi kender det fra brevpapir og visitkort er på vej til at blive erstattet af et nyt levende og dynamisk logo.

I takt med at kommunikationen digitaliseres, afsløres det statiske logos svagheder hvorfor et re-design ofte er nødvendigt. Det dynamiske logo er digitalt og kan anvendes på alle platforme – og det giver mulighed for skiftende grafik, animation og lyd. Det digitale tankesæt overføres også offline til f.eks brevpapiret, hvor man simulerer dynamikken ved at gøre det tilladt, at logoet har forskellig grafik og farver.

Logoet vil stadigvæk have et fastlagt design, en form eller rammer som sikre genkendelsesværdien – men der bliver pustet liv i designet, f.eks i form af skiftende grafiske baggrunde og farver. Fremtidens logo har tilkoblet software, som automatisk udarbejder de forskellige logo varianter. Denne trend findes også i prisbillige løsningsmodeller, hvor vi simulerer trenden, via manuelt genereret logo varianter.

 

Trend og tendenser inden for logo design

Logo Trend #1: Logo med åbne rammer

I stedet for at tænke på logoet som et fast defineret grafisk element med et bestemt udseende, vi vil fremover opfatte logoet som en åben ramme, der kan fyldes forskelligt indhold i.

Der er mulighed for at tilkoble software, som automatisk genererer forskellige logoversioner på virksomhedens website.

Logo Trend #2: Fleksibelt logo

Et fleksibelt logo, som skal kunne fungere såvel offline som online, består af små del-elementer eller grafiske byggeklodser, som sammensættes på forskellig vis efter behov. Logoet/designet vil dog stadigvæk bevare sit fastlagte visuelle udtryk.

Logo Trend #3: Kamæleon logo

Ligesom en kamæleon kan skifte farve efter sindstilstand, vil fremtidens logo i større omfang skifte farve og form. Logoet kan kodes til at reagere på bestemte måder afhængig af den sammenhæng det skal indgå i. Rent teknisk kan logoet tilkobles software, der f.eks forvandler et foto til grafikfil, som giver logoet forskellig abstrakt farvelægning.

Logo Trend #4: Autopoietisk logo

Logoet ændrer sig via matematiske modeller / algoritmer. Gennem mutationer og naturlig udvælgelse (evolutionsalgoritmer) lever det autonome logo sit eget liv. Algoritmernes startparametre kan f.eks være antal medarbejdere i virksomheden, antal varenumre, sygedage, omsætning etc. Gennem en konstant (logo) evolution skabes der et her-og-nu udtryk af logoet der afspejler virksomhedens aktuelle tilstand.

Logo Trend #5: Bevægeligt logo

Fremtidens logo fødes som et tredimensionelt objekt, der er designet til at bevæge sig. Logoet kan stadigvæk fungere offline på papir, men det er ikke længere logoets naturlige platform. Fremover er logoer levende i 3D fremfor fastfrosset i 2D på papiret. Det levende logo er interaktivt og bevæger sig, så logoet virker tiltrækkende på beskueren..

Logo Trend #6: Logoet i dialog

Et logo vil i fremtiden “svare igen” og kunne ændre sig på beskuerens opfordring, når vedkommende f. eks trykker på en trykfølsom skærm, eller logoet reagere ”ændre sig” realtime via lydpåvirkning gennem webcam/mikrofon ved PC’en eller på en storskærm i bybilledet.

Logo Trend #7: Det personlige logo

Logoer bliver personlige og tættere knyttet til kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Det sker ved at logoet stilles frit til rådighed i form af et program, hvor loyale kunder, medarbejdere og fans tilpasser deres helt eget individuelle logo, som de f.eks kan uploade til sociale tjenester.

Logo Trend #8: Logo med lyd

Fremtidens logo er ikke bare visuelt. Der sættes lyd på det nye dynamiske logo med sound branding. En lille unik lydsekvens på et par sekunder skaber helheden og vil gøre logoet nemmere at huske.

 

© September 2009, Anne Louise Stargate